Inšpektori budú mať na výber pokuty od vodičov k dispozícii bankový terminál

19.10.2011 Prešov

Prešov 19. októbra (TASR) – Nízke pokuty za nedodržiavanie sociálnej legislatívy v doprave na Slovensku a ich zlá vymožiteľnosť sú často príčinou toho, že po našich cestách jazdia na kamiónoch nezodpovední vodiči. Súčasný stav zneužívajú predovšetkým tí zahraniční. Výhovorky vodičov, ktorí často tvrdili, že nemajú peniaze v hotovosti na zaplatenie pokuty, im však budú už o niekoľko dní málo platné.
Generálna riaditeľka Národného inšpektorátu práce (NIP) Jana Popovičová dnes počas kontroly na diaľnici medzi Prešovom a Košicami konštatovala, že od 1. novembra budú mať v rukách účinnejší nástroj. Často sa totiž stávalo, že vodič odmietol namieste zaplatiť pokutu z rôznych dôvodov, následne odišiel z územia Slovenska a sankciu nikdy neuhradil.
\"Vodiča auta nad 3,5 tony, ktorý poruší nejaký predpis ohľadom sociálnej legislatívy v doprave a odmietne na mieste zaplatiť pokutu, môžeme odtiahnuť na odstavné parkovisko, kde bude až dovtedy, kým nezaplatí,\" povedala generálna riaditeľka. Doplnila, že by privítali zmeny aj v oblasti výšky pokút, ktoré sú v susedných krajinách neporovnateľne vyššie. Na tom sa im však s ministerstvom dopravy zatiaľ nepodarilo dohodnúť.
Inšpektorát práce zavádza aj ďalšie novinky, ktoré umožnia efektívne vyberať pokuty. Doteraz sa mohli pokuty platiť v hotovosti prípadne úhradou na základe vypísaného šeku.
\"Od 1. novembra všetci inšpektori, ktorí vykonávajú sociálnu legislatívu v doprave, budú mať k dispozícii bankový terminál, a tak môžu vodiči zaplatiť pokutu aj bankovou kartou,\" doplnila Popovičová.
Hovorca NIP Igor Holéczy pre TASR uviedol, že do nadobudnutia účinnosti zákona zostáva len niekoľko dní, ktoré chcú využiť aj na informačnú kampaň.
\"Vodičov informujeme o tom, aká bude zmena, o tej hrozbe odstavenia kamiónu, aby boli na to pripravení a aby vedeli, s čím majú v prípade porušenia predpisov od novembra počítať,\" konštatoval Holéczy.
Podľa kontrolóra Inšpektorátu práce v Prešove Ladislava Mudríka sa najčastejšie stretávajú s porušovaním dodržiavania maximálnych limitov jazdy či času odpočinku.
\"Vodič má povolené v kuse jazdiť 4,5 hodiny, potom je povinný mať minimálne 45-minútovú prestávku. Stalo sa, že sme kontrolovali vodiča, ktorý jazdil takmer 5,5 hodiny v kuse,\" uviedol inšpektor.
Podľa hovorcu NIP zahraniční vodiči pravidelne tvoria takmer polovicu kontrolovaných na slovenských cestách. V 1. polroku tohto roka preverili dovedna 1921 vodičov zo zahraničia, pričom evidovali 1756 nedostatkov.
 

Vyberte región

mark